گزارش ویژه

سلام بازار گزارش می دهد: بایدها و نباید های وضعیت حمل ونقل باری و جاده ای قم در گفتگو با مدیران و فعالان این حوزه/ راه اندازی سامانه حمل بار مجازی تا صدور کارت هوشمند برای ناوگان ها

به مناسبت هفته «حمل و نقل» به بررسی وضعیت حمل ونقل باری و جاده ای قم در گفتگو با مدیران و فعالان این حوزه پرداخته شده که دران به مهم ترین نکات و چالش های پیش روی حوزه حمل و نقل اشاره شده است.

گفتگو:عباس قاسمی

پایگاه خبری و تحلیلی سلام بازار: حمل و نقل یکی از پارامترهای اصلی و حیاتی اقتصاد هر کشور است، این بخش به دلیل استفاده از زیرساخت بازیگر مهمی در اقتصاد و عامل توسعه است. فرصت های اقتصادی فزاینده ای با جابجایی بار یا مسافر در بخش حمل و نقل داخلی حتی سطح جهانی وجود دارد. همانطور که اشاره شد حمل و نقل عامل توسعه است، کیفیت و کمیت این حوزه ارتباط مستقیمی با توسعه یافتگی کشور دارد، ناوگان حمل و نقل جاده ای ۹۰ درصد از جابجایی کالا یا مسافر را به خود اختصاص داده است، هرچند در سال های اخیر براساس اسناد بالادستی سعی در بهبود حمل و نقل به ویژه حمل و نقل جاده ای ایجاد شده است، ولی همچنان ناوگان باری  و مسافری کشور دارای چالش هایی می باشد  به همین منظور به مناسبت هفته  «حمل و نقل» به بررسی وضعیت حمل ونقل باری و جاده ای قم در گفتگو با مدیران و فعالان این حوزه پرداخته ایم که ماحصل آن در ذیل می آید:

***راه اندازی سامانه اعلام بار مجازی در قم

جواد شاکری  رئیس اداره کالای حمل و نقل جاده ای قم در گفتگو با خبرنگار ما بابیان اینکه معاونت  حمل و نقل دارای سه اداره ایمنی و ترافیک، حمل کالا و حمل و نقل مسافر می باشد اظهارداشت.  با توجه به اینکه صنعت حمل و نقل نقش مهمی در رونق  اقتصاد دارد پس اهمیت این صنعت به خصوص در حمل کالا بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه در هر بخشی از تولید اهمیت صنعت  حمل نقل  خود را نمایان می‌کند گفت.اگر ما در این حوزه دارای یک صنعت حمل و نقل قوی باشیم قطعا شکوفایی اقتصادی هم به دنبال دارد.

وی ضمن اراده توضیحاتی در خصوص تعداد راننده حمل و نقل کالا و ناوگان حمل و نقل فعال هدر قم گفت: متوسط عمر ناوگان حمل کالا در قم ۱۹سال است.

وی گفت. در حمل کالاهای اساسی ناوگان حمل نقل قم جز رتبه های برتر  بوده که بیشترین حمل و نقل را در اعزام داشته است.

رئیس اداره کالای حمل و نقل جاده ای قم  تصریح کرد:  یکی از چالش مهم قم درحوزه حمل و نقل کالا نبود  پایانه حمل و نقل بار  فیزیکی است  و این امر مشکلاتی را برای رانندگان حمل کالای قم به دنبال دارد.

وی از راه اندازی سامانه اعلام بار مجازی در جهت ایجاد شفافیت و رفع مشکلات رانندگان و همچنین تحقق دولت الکترونیک خبر داد و بیان  داشت:رانندگان برای حمل کالا در این سامانه ثبت نام و اطلاعات لازم را وارد  میکنند و پس از آن با توجه به اینکه این سامانه به سیستم راهداری متصل است به راحتی و به نوبت می تواند اقدام به حمل بار  نماید و این امر سبب میشود حقوق رانندگان کمتر تضییع شود

 وی در پایان  توزیع دو مرحله روغن و یک مرحله لاستیک به ناوگان ها را از اقدامات این اداره دانست.

***ارائه ۵۰مورد تسهیلات بهسازی و بازسازی  ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری در سال جاری

هادی عموسلطانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حوزه فعالیت اداره مسافر، حمل و نقل برون شهری است عنوان کرد.حمل و نقل برون شهری مربوط به خودروهای سواری کرایه ، مینی بوس و اتوبوس است که تحت پوشش و مالکیت شرکت های حمل و نقل مسافر برون شهری فعالیت می کنند.

وی از وجود سه تشکل صنفی در حوزه رانندگان و شرکت ها که موارد مرتبط با حوزه فعالیت آنها را پیگیری می‌کنند، خبر داد و گفت:  پایانه کوثر، خرمشهر، فدک و ولیعصر پایانه های فعال در قم هستند، ضمن اینکه پارک‌سوار ۷۲تن نیز جهت سرویس دهی مسافران تهران و کرج فعال است.

رئیس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده ای قم نظارت بر شرکت های حمل و نقل مسافری و رانندگان و پیگیری های مستمر جهت توزیع لاستیک و روغن با نرخ دولتی و همچنین ارائه تسهیلات بازسازی ناوگان را از وظایف این اداره دانست.

وی همچنین در خصوص مشکلات پیش امده با بروز بیماری همه گیر کرونا و خروج بسیاری از رانندگان و ناوگان مسافری به حوزه باری و همچنین افزایش چند برابری قیمت  ناوگان حمل و نقل مسافری  و هزینه های نگهداری و چالش های این حوزه توضیحاتی ارائه نمود.

 وی همچنین گفت: این اداره درصدد است با همکاری انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل مسافری استان و کلیه شرکت های مسافری با اجرای سیستم نرم افزاری یکپارچه سازی نرخ مصوب گام بلندی در بهبود حمل و نقل مسافری استان بردا

***فعالیت حدود ۱۲۰۰دستگاه مینی بوس برون شهری در قم/بروز مشکل برای رانندگان و انجمن به دلیل تعارض در شارژکارت هوشمند سوخت

عبدالرسول رحمانی رئیس انجمن  صنفی رانندگان مینی بوس برون شهری قم طی گفتگویی با خبرنگار ما با بیان اینکه انجمن  صنفی رانندگان مینی بوس برون شهری قم درسال ۹۶  تاسیس شد اظهارداشت: ارتقائ سطح معیشتی رانندگان ،رسیدگی به مشکلات و امور مربوط به رانندگان و ساماندهی این بخش از حوزه حمل و نقل از جمله اهداف این انجمن می باشد.

وی از فعالیت حدود ۱۲۰۰دستگاه مینی بوس برون شهری در قم خبرداد و گفت:در حال حاضر بالغ بر دو هزارراننده فعال دارای کارت هوشمند در قم وجود دارد.

رحمانی در ادامه  به برخی از مشکلات اساسی که رانندگان با آن مواجه هستند اشاره کرد و گفت: فرسودگی ناوگان، نداشتن بیمه تکمیلی، قرار نداشتن شغل طاقت فرسای رانندگی در رده مشاغل سخت و زیان آور، عدم ساماندهی سرویسها، نبود هیئت حل اختلاف مربوط به این صنف از افراد مجرب، برگزار نشدن کلاسهای بدو ورود در استان، نداشتن امنیت شغلی (کارفرماها حتی یک برگ قرارداد به راننده ها نمیدهند)، قطع یارانه بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان جدید الورد، نداشتن اطلات کافی رانندگان در مورد قراردادهای ایاب و ذهاب، نداشتن ایستگاه توقف در مرکز شهر برای ساماندهی سرویسهای دربستی، عدم تناسب درآمد با هزینه ها و سطح پائین معیشتی رانندگان از نمونه مشکلات این صنف می باشد.

رئیس انجمن  صنفی رانندگان مینی بوس برون شهری قم  همچنین تردد رانندگان بدون مجوز و حتی از سایر استان ها را یکی دیگر از مشکلات این حوزه دانست و نظارت و تعامل دستگاههای ذیربط در این خصوص را خواستار شد.

وی در خصوص مشکلات سوخت  رانندگان نیز توضیحاتی ارائه و بیان داشت: سازمان اتوبوسرانی اقدام به صدور پروانه سوخت برای ناوگانهای برون شهری دارای کارت هوشمند بدون کنترل معاینه و سایر مدارک مینماید،که چه بسا بسیاری از این ناوگانها پس از دریافت پروانه اقدام به خواباندن خوردو در پارکینگ صرفا جهت دریافت سوخت پروانه دریافت میکنند ضمن اینکه  این امر در سایر بخش های استان و همچنین شهرداری سایر شهرستان هانیز انجام می شود و همین تعارض در انجام شارژ کارت هوشمند سوخت باعث سردرگُمی شده است

وی در پایان از مسئولان و نمایندگان مجلس خواست در جهت رفع مشکلات رانندگان  اهتمام و عنایت لازم را داشته باشند.

****صدور کارت هوشمند برای رانندگان و کامیون های حمل کالا

علیرضا اللهیاری رئیس هیئت مدیره انجمن  صنفی رانندگان کالای قم  طی گفتگو با خبرنگار ما.با بیان اینکه انجمن صنفی رانندگان کالای قم از سال ها قبل تاسیس شد عنوان کرد: پیگیری مشکلات و  امور مربوط به اعضا، یکی از مواردی است که انجمن به شدت دنبال میکند

وی با بیان اینکه میتوان در حوزه  رانندگان حمل کالا سه نوع تقسیم بندی متصور شد افزود: برخی فقط صرفا راننده هستند،عده ای  هم خود مالک هستند و برخی هم به عنوان سرمایه گذار عمل میکنند و هرکدام ازاین افراد چالش ها و مشکلات خاص خود را دارند

وی به برخی از چالش های این صنف اشاره کرد و گفت:‌بیمه تکمیلی. بیمه تامین اجتماعی.عدم تامین سوخت کافی، افزایش قیمت وسائط نقلیه و فرسودگی ناوگان ها از نمونه مشکلات این حوزه است

وی از وجود حدود ۵هزار راننده و وسایط نقلیه کامیون در قم خبرداد که تحت نظر انجمن هستند.

وی از صدور کارت هوشمند برای رانندگان و کامیون های حمل کالا خبرداد و تصریح کرد: هنگام حمل بار و صدور بارنامه داشتن کارت هوشمند یک ضرورت است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای اعضا بیان داشت: با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای دوره های مهارت آموزی برای رانندگان برگزار می شود

****فعالیت حدود ۴۰ شرکت حمل و نقل کالا در قم / به طور متوسط در قم ماهیانه یکهزار بارنامه صادر میشود

دبیر انجمن  صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی کالای قم  از فعالیت حدود ۴۰ شرکت حمل و نقل کالا در قم خبرداد و تصریح کرد: به طور متوسط در قم ماهیانه یکهزار بارنامه صادر میشود

محمدجواد باقری ضمن  دبیر انجمن  صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی  کالای قم ضمن  تبریک ۲۶ آذر ،  سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و لبیک زحمتکشان صنعت حمل و نقل بالاخص رانندگان، با بیان اینکه  انجمن  صنفی شرکت های حمل و نقل  داخلی کالای قم در سال ۱۳۷۶ تاسیس شده است اظهارداشت: حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و اعمال مدیریت در جهت بهبود وضع صنعت حمل و نقل جاده ای از جمله وظائف این انجمن است.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری انجمن جهت ساخت شهرک حمل و نقل گفت: این شهرک در ابتدای شهرک محمود آباد، جاده قدیم قم- تهران پیش بینی شده و شرکت اتحاد و توسعه حمل و نقل قم که زیرمجموعه این انجمن می باشد سرمایه گذار و سازنده شهرک و پایانه بار در قم می باشد که در حال حاضر دیوارچینی آن انجام شده است و تسطیح زمین و چال برداری انتقال آب در مراحل پایانی می باشد.

دبیر انجمن  صنفی شرکت های حمل و نقل  کالای قم همچنین با اشاره به پیگیری اداره کل حمل و نقل قم و انجمن مبنی بر راه اندازی سامانه حمل بار مجازی در قم افزود: با توجه به نبود پایانه بار در استان قم و درخواست های مکرر رانندگان و شرکت های حمل و نقل.راه اندازی این سامانه کمک شایانی در ساماندهی حمل و نقل کالا میکند

وی حذف واسطه ها،شفافیت و رعایت عدالت  و کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان را از مزایای مهم این سامانه دانست.

باقری همچنین حمل کالا توسط ناوگان های حمل و نقل استان های اطراف قم از جمله تهران را از چالش های مربوط به حمل و نقل کالای قم دانست و بیان داشت.: رانندگان غیر بومی اقدام به حمل بار از قم میکنند و رانندگان بومی بیکار می شوند و سامانه حمل بار مجازی کمک مهمی در رفع این مشکل می کند.

تایتل نوشته جدید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا