تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
تبلیغات شما در این بخش قرار خواهد گرفت.
4

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم: ۵۰ شرکت تعاونی در سطح استان قم فعال است

  • کد خبر : 1765
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۰ - ۸:۰۶
مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم: ۵۰ شرکت تعاونی در سطح استان قم فعال است

به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، حسین کوه خضری در گفتگو با خبرنگاران در ابتدا با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان و قرارگرفتن در مرکز کشور به لحاظ کشاورزی و دامداری اظهار داشت: استان قم علی رغم محدودیت‌های آب و هوایی و شرایط خاص اقلیمی و مساحت کم به برکت حضور کشاورزان سخت کوش، به […]

به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، حسین کوه خضری در گفتگو با خبرنگاران در ابتدا با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان و قرارگرفتن در مرکز کشور به لحاظ کشاورزی و دامداری اظهار داشت: استان قم علی رغم محدودیت‌های آب و هوایی و شرایط خاص اقلیمی و مساحت کم به برکت حضور کشاورزان سخت کوش، به عنوان یک استان تاثیر گذار در کشور به ویژه تولید دام و طیور بسیار اثرگذار است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم افزود: این استان دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که از این میزان بیش از ۶۰ هزار نفر جمعیت ساکن روستاها هستند و در این میان حدود ۳۵ هزار نفر یعنی حدود ۶۰ درصد نیز اعضای شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی استان قم را تشکیل می‌دهند.

وی در مورد مزیت‌های قم در بخش تولید بیان کرد:استان قم به دلیل وجود مزیت‌های جغرافیایی استان و مرکزیت در کشور، از گذشته‌های دور به عنوان شاهراه مواصلاتی مطرح بوده و باراندازی مهم در حوزه دام شناخته می‌شود، یعنی قیمت دام سبک و سنگین در سراسر کشور در قم تعیین می‌شود.

کوه خضری عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به جایگاه قم به عنوان بارانداز، حتی دام از شهرهای مرزی وارد قم و قیمت گذاری و در سطح کشور توزیع می‌شود و در کشور نیز این رویه را در تعیین قیمت پذیرفته‌اند.

وی با اشاره به ۵۰ شرکت فعال تعاونی در سطح استان قم خاطرنشان کرد:۸ شرکت تعاونی در قم در حوزه دام فعال است و در این راستا ۱٫۵ درصد از گوشت قرمز کشور توسط دامداری قم تامین می‌شود، همچنین تولید در حوزه شیر خام نیز به میزان ۱۵۶ هزار تن در سال توسط دامداری‌های قم انجام می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم گفت: در حوزه طیور نیز سه شرکت فعال است که توسط اعضای آن بین ۸ تا ۱۰ درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود و در مجموع روزانه ۲۵۰ تن تخم مرغ در استان قم به تولید می‌رسد.

وی افزود: در شرایط فعلی مصرف استان در خصوص تخم مرغ، ۴۰ تن به صورت روزانه است که ۵ برابر مصرف استان در قم تولید و مازاد تولید ما نیز به استان‌های همجوار و کشورهایی چون عراق و افغانستان و عمان و امارات صادر می شود.

کوه خضری در مورد دیگر توانمندی‌های قم در مسیر تولید بیان کرد: در حوزه گوشت سفید ۳۸ هزار تن تولید در قم صورت می‌گیرد که صد در صد نیاز تنظیم بازار استان توسط تعاونی های مربوط به ما تولید و تامین می‌شود و به عنوان استان معین  برای پایتخت در حوزه تخم مرغ و مرغ و گوشت سفید نیز هستیم و بخشی از تنظیم بازار تهران را نیز برعهده داریم و این ظرفیت مهمی به شمار می رود.

وی در ادامه پیرامون برخی از اهداف مهم در روند تولید عنوان کرد: در این راستا برنامه‌های مهمی داریم که توانمندسازی شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی از آن جمله است، پویایی، شاه رگ حیات اقتصاد است و هر چه از نظر اقتصادی پویا تر باشند، اثر گذاری بیشتر و حیات مطمن تری دارند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم تنوع بخشی به فعالیت‌های اقتصادی درون شبکه را از اهداف مهم برشمرد و تصریح کرد:هر میزان سبد کالایی ما متنوع تر باشد، در بازار موفق تر عمل می‌کنیم، در این عرصه باید از خام فروشی جلوگیری کنیم.

وی در این باره اظهار داشت:اگر صرفا بخواهیم مرغ را به صورت کشتار روز صادر کنیم، طبیعتا فعالیت اقتصادی به صرفه‌ای نیست، باید در این زمینه صنایعی ماندد قطعه بندی پا بگیرد، خوشبختانه کارخانجات قطعه‌بندی در شکوهیه فعال است و به صورت بسته بندی با ارزش افزوده بیشتری، مرغ را به استان‌های همجوار و تهران ارسال می کند. صنایعی مانند تولید کود از ضایعات و پودر خون و … نیز از این مقوله هستند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم پیرامون تامین و توزیع نهاده های دامی و کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: این امر نیز یکی دیگر از اهداف مهم در سطح استان به شمار می‌رود، در این باره قم دارای رتبه برتر در تامین نهاده های دام و طیور در سطح کشور است.

وی با اشاره به مشکلاتی گفت: هم اکنون شرایط تحریمی، گریبانگیر کشور است و این تحریم‌های ناجوانمردانه باعث شد دامنه فعالیت این شرکت‌ها محدود  شوند، بدیهی است اتحادیه های استان بسیار فعال بوده از جمله اتحادیه دامداران به مدیریت آقای مهندس ایزدی که در قم در زمینه تامین نهاده بسیار فعال بود و چندین استان همجوار را به طور کامل پوشش داده است.

کوه خضری افزود: در سالهای گذشته نهاده هایی با حجم گسترده‌ای بالغ بر ۴۰۰ هزار تن با کشتی وارد می‌شد که در استان بی نظیر بود و در قم یک اتحادیه موفق و اثرگذار و پویا در توزیع نهاده محسوب می‌شدیم اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، فعالیت شان محدود شده و نمی‌توانند به طور مستقیم نهاده را به کشور وارد کنند.

وی عنوان کرد: موضوع دیگر توسعه زیرساختهای شبکه تعاونی روستایی کشاورزی است که این زیرساختها در مجتمع انباری که در حال تاسیس و برنامه ریزی است، در این خصوص در استان قم، پروژه‌هایی توسط شرکت‌های تعاونی روستایی در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم بیان کرد: در این خصوص تعاونی گاوداران و اتحادیه درحال توسعه ظرفیت انباری خود هستند، موضوع ارتقای ظرفیت انباری در استان قم یک بحث استراتژیک کشوری است اما به دلیل اینکه در استان کمتر به آن بها داده شده بود در این بخش ضعف‌هایی داریم که برنامه ریزی برای برطرف کردن آن درحال انجام است.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود فضا، نهاده های مورد نیاز دام و طیور را نمی توانیم در حد نیاز ذخیره‌سازی کنیم، در این باره طرح احداث  مجمتع انباری بزرگی را مهندس ایزدی با اخذ مجوزهای لازم آغاز کرده است که عملیاتی می‌شود.

کوه خضری گفت: یکی از مهم ترین اهداف راهبردی در استان تکمیل زنجیره ارزش تولید است که در همان بحث جلوگیری از خام فروشی و محصولات صنایع تبدیلی، زنجیره ارزش تولید ما در طیور تکمیل است و از جمله استان های انگشت شمار محسوب می‌شویم که در سطح کشور از تولید جوجه یک روزه تا تولید گوشت سفید و قطعه بندی شده در استان در حال انجام و در حوزه مرغ گوشتی صد در صد در استان تکمیل شده است.

وی افزود: در بحث مرغداری ها و پرورش پولت و مرغ گوشتی و پرورش مرغ تخم گذار و داروخانه و کارخانه تولید نهاده خوراک طیور نیز زنجیره ارزش در استان قم کامل داریم ضمن اینکه یکی از پیشرفته ترین کارخانجات تولید نهاده و غذای طیور در کشور در استان قم است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم عنوان کرد: شرکت تعاونی مرغ گوشتی ما کارخانه‌ای با تکنولوژی به روز و مکانیزه احداث نموده که از استان های همجوار نیز به قم آمده و جهت  بهره‌گیری از دانش روز به این استان می‌آیند.

وی بیان کرد:در حوزه دام نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم و با پشتکار در اتحادیه، کارخانجات تولید دام با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در زنجیره ارزش تولید در دام سبک و سنگین در حال تکمیل است و جز اهداف مهم است که در آینده نزدیک این زنجیره تکمیل شود.

کوه خضری تصریح کرد: همچنین از میان ظرفیت‌های موجود ۱۵ شرکت تعاونی تولید داریم که این شرکت‌ها در جهت تامین و سیاست گذاری در حوزه آب و خاک و تولید و کشاورزی و تامین نهاده هایی چون کود و بذر و سم فعال هستند، در آینده نزدیک با تغییرات در سیاست گذاری در سازمان مرکزی به سمت تحقق اهداف و یکپارچه سازی اراضی خواهیم رفت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۴ تعاونی زنان نیز در حوزه تولید صنایع دستی و بسته‌بندی خشکبار و عروسک بافی و در حوزه بوم گردی و آموزش و مهدکودک فعال است و حتی با توجه به فعالیت زنان در ایجاد مهد کودک و پرداخت تسهیلات نیز برنامه‌هایی داریم.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم خاطرنشان کرد: تعاونی های روستایی نیز شامل ۱۱ شرکت فعال است که در حوزه تامین نهاده های کشاورزی و تامین کالاهای اساسی و فروشگاههای مصرفی و جایگاه سوخت فعالیت دارند.

وی گفت: تعاونی ها بالغ بر ۵۰ سال قدمت دارند و جز تعاونی های موفق هستند و همه این ۱۱ شرکت تعاونی تحت پوشش اتحادیه تعاونی روستایی است و تنها اتحادیه در سطح کشور است که صد در صد تولید بذر و نهاده بذر استان در حوزه جو و گندم را به عهده دارد.

کوه خضری افزود: امسال نیز ۱۷۰۰ تن جو توسط اتحادیه به طور مستقیم خریداری شده و ارقام و طبقات مختلف بذر جوی استان را تولید می کند و در مورد گندم نیز در حال خرید است و ۱۰۰۰ تن گندم خریداری شده به محض اینکه تکمیل شود کارخانه تولید بذور آغاز بکار می کند و نیاز استان صد در صد در حوزه بذور توسط اتحادیه تامین خواهدشد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب امسال را سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نام گذاری کردند، در حال حاضر مشکلات تولید بسیار زیاد بوده و تولید هزینه بر شده است، در هر کجا و در هر مقیاس تولیدی انجام شود قطعا با فداکاری و ایثارگری همراه است وگرنه اگر قرار باشد ما تسلیم شرایط باشیم باید بسیاری از کارخانجات تعطیل شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم عنوان کرد: شرکت‌ها با همان توان و تعصب در کشاورزی و دامداری در حرکت هستند، زیرا کشاورزی شاهرگ حیات جامعه است و ضرورت و اهمیت زیادی دارد، در این حوزه هر زمان کوتاه بیاییم ضربه و لطمه می‌بینیم از این رو با تلاش و پشتکار در مسیر تولید گام برمی داریم و سعی در رفع مشکلات داریم.

لینک کوتاه : https://www.salaambaazaar.ir/?p=1765
  • ارسال توسط :
  • 36 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مدیر سازمان تعاون روستایی استان قم: ۵۰ شرکت تعاونی در سطح استان قم فعال است بسته هستند
محل قرار گیری تبلیغات شما

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها