به گزارش پایگاه خبری سلام بازار؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته با دو سال قبل نشان میدهد که وضعیت یادگیری دانش آموزان در درسهای مهمی مانند فارسی و مهارتهای خواندن و نوشتن افت داشته و درصد دانش آموزانی که نتایج “خیلی خوب” را در پایان سال کسب کرده اند، ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گفته رضوان حکیم زاده درصد دانش آموزانی که برای آن ها در نتایج ارزشیابی “نیاز به تلاش بیشتر” ثبت شده، افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان از یادگیری ضعیف دانش آموزان دارد.
او گفت: بعد از بازگشایی مدارس هم بازخوردهای متعددی از سوی معلمان دریافت شد که دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پایههای دوم و سوم در مهارت های سواد پایه به ویژه نوشتن ضعف دارند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که ارزشیابی در دوره ابتدایی کیفی توصیفی است؛ به طوری که در نوبت اول و دوم با آزمونهای عملکردی میزان یادگیری آنها سنجیده میشود.
حکیم زاده گفت: بعد از اتمام ارزشیابیهای نوبت اول دانش آموزان ابتدایی، مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری برای جبران افت تحصیلی اجرا میشود. آموزش به کودکان امری تخصصی است که نیازمند ارتباط دانش آموزان با معلم است.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایههای اول و دوم، بیشترین افت تحصیلی را داشته ایم؛ به دلیل این که زمان تمرکز این دسته از دانش آموزان بسیار کم است.
با اعلام حکیم زاده طرح اول جبران و تثبیت یادگیری در تابستان ارائه شده است و تمامی دانش آموزانی که در دوره اول در درسهای فارسی و ریاضیات و در دوره دوم در دروس علوم، ریاضیات و فارسی نتیجه “قابل قبول” یا “نیازمند تلاش بیشتر” کسب کرده، شناسایی شده اند و با ظرفیت دانشجو معلمان و معلمان داوطلب ۱۴ جلسه آموزشی برگزار شده است.
او گفت: در مرحله دوم بعد از اتمام ارزشیابی نوبت اول دوره ابتدایی، این برنامه را مجددا اجرا خواهیم کرد و از زمان باقی مانده تا پایان اردیبهشت از این طرح استفاده خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی از اجرای این طرح فعلا در دو مرحله خبر داد؛ اما بعد از نتایج ارزشیابی امتحانات نوبت دوم دانش آموزانی که نیازمند تلاش باشند باز هم تحت پوشش این طرح قرار میگیرند.