به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، مصطفی فاطمی در بررسی آخرین وضعیت میزان سفرها و گردشگری در کشور با توجه به پایان محدویت ناشی از همهگیری ویروس کرونا اظهار کرد: در حالیکه در ۶ ماهه نخست امسال، میزان سفرها و گردشگری در هر دو بعد داخلی و خارجی به طرز فزاینده افزایش داشت اما این استقبال در ۶ ماهه دوم سال روند نزولی پیدا کرد.
وی با بیان اینکه اولویت و رویکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دوران فعلی که میتوان دیگر آن را به نوعی با توجه به پایان و لغو اغلب محدویتهای ناشی از همهگیری کرونا، دوران بعد از کرونا نامید، توسعه گردشگری در هر دو سطح داخلی و خارجی به ویژه تحقق موضوع سفر ارزانقیمت است، تصریح کرد: مطابق بررسیها و مستند به آمارهای رسمی، میزان حجم سفرها و استقبال هموطنان از انجام گردشگری داخلی از ابتدای سال جاری تاکنون بسیار خوب و فراتر از حد تصور و انتظار بوده است.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه حجم سفرها به اندازهای بوده که رکورد میزان سفر در مقایسه با مدت مشابه قبلی و پیش از شیوع همهگیری کرونا و وضع محدودیتهای مربوط به آن شکسته شد، خاطرنشان کرد: در زمینه بازدید از موزهها نیز همین موضوع صادق بود؛ به طوریکه به دلیل استقبال بسیار گسترده و مناسب هموطنان از موزهها در این بخش نیز به نوعی با تغییر رکوردهای قبلی و شکسته شدن سقفهای پیشین مواجه هستیم.
این مقام مسئول همچنین علت این افزایش را نیز عدم امکان سفر در طول ۲ سال گذشته به واسطه شرایط کرونا دانست و تصریح کرد: با توجه به محدودیتهای حاکم، علیرغم تمایل مردم به سفر و تفریح عملاً امکان سفر وجود نداشت و به نوعی در طول این ایام شاهد سرکوب تقاضای سفر بودیم که در طول ۶ ماهه ابتدایی سال جاری این تقاضا مجدداً امکان بروز و نمود پیدا کرد چرا که به نوعی باید گفت جامعه تشنه سفر بود.
کاهش شدید “گردشگری داخلی و خارجی” به صورت همزمان بیسابقه است!
مطابق با گفتههای فاطمی، علیرغم افزایش خوب سفرها در طول ۶ ماه ابتدایی سال اما با آغاز ۶ ماهه دوم، میزان سفرها به صورت توأمان در هر دو بعد داخلی و خارجی مجدداً دچار کاهش شد که این افت و رکود به صورت همزمان تاکنون سابقه نداشته است.
وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام گرفته، صنعت گردشگری به شدت شکننده بوده و از عوامل بیرونی تأثیر میپذیرد، اظهار کرد: علل و عوامی متعددی در ابعاد مختلف همچون شرایط بد اقتصادی و سیاسی، بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، جنگ و ناامنی، اغتشاش، نگرانیهای بهداشتی مانند کرونا و … باعث کاهش میزان استقبال مردم از انجام سفر میشود که تأثیر هر یک در جای خود قابل تحلیل و ارزیابی جداگانه است.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: در ۶ ماه دوم سال جاری و بهصورت مشخص از مهر ماه، همزمان شدن چند چالش از جمله آغاز اغتشاشات، افزایش تورم و به تبع آن افزایش هزینههای سفر همچنین شیوع ویروس آنفلوآنزا و قطعی اینترنت، مجموعاً تأثیر سوء و منفی در روند جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته است؛ در حالیکه تاکنون همزمانی چند بحران در کشور که تأثیر مستقیم بر صنعت گردشگری دارد، مسبوق به سابقه نبوده است.
این مقام مسئول یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در بحث کاهش سفرهای داخلی در طول ۶ ماه دوم سال را نیز نبود تعطیلات مناسب در تقویم دانست و گفت: در طول ۶ ماهه ابتدایی سال، ترتیب و چیدمان تعطیلات به نحوی بود که به علت تقارن زمانی برخی از تطعیلات رسمی با تعطیلات آخر هفته، فرصت و بازه زمانی خوبی برای انجام سفر فراهم میشد.
فاطمی با اشاره به صدور هشدارهای پیدرپی و اعلام ایران به عنوان یک مقصد ناامن گردشگری از سوی دولتهای غربی معاند به دنبال شکلگیری ناآرامیها و اغتشاشات از اواخر شهریور ماه در ایران متذکر شد: بدون تردید در بعد کاهش سفرهای خارجی و گردشگری بینالمللی این موضوع یکی از عوامل بسیار مؤثر بوده است.
وی در انتها با تأکید بر اینکه افزایش هزینههای سفر و گرانی خدمات قابل ارائه در مراکز اقامتی که در ۶ ماهه دوم سال شدت بیشتری گرفت و همین امر در کاهش میزان سفرها حائز اهمیت بوده است، خاطرنشان کرد: به دلیل مجموعه عوامل توضیح داده شده، به یکباره و با وجود حجم بالای سفرها در طول ۶ ماه نخست سال از ابتدای مهر ماه مجدداً شاهد رکود در بازار گردشگری بودیم به گونهای که در بعد گردشگری خارجی چیزی در حدود ۸۵ درصد رزورها و در بعد گردشگری داخلی چیزی بین ۶۰ تا ۶۵ درصد رزروهای صورت گرفته قبلی، لغو شد!/ تسنیم