تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
تبلیغات شما در این بخش قرار خواهد گرفت.
3

۸۰ درصد انرژی در قم از گاز تامین می‌شود

  • کد خبر : 742
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
۸۰ درصد انرژی در قم از گاز تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز قم با بیان این‌که ۸۰ درصد انرژی در قم از گاز تامین می‌شود، گفت: صد درصد مناطق شهری و روستایی که قابلیت گازرسانی دارند، از نعمت گاز بهره‌مند هستند..

به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، علیرضا نصیری روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: بیشترین مصرف گاز در بخش مشترکان خانگی صورت گرفته و اضافه شدن تعدادی مشترک جدید به‌ویژه در بخش خانگی یکی از دلایل افزایش مصرف می‌باشد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر،‌ با توجه به این‌که بر اساس یکی از پروتکل‌های بعد از شروع کرونا باز بودن درب و پنجره برای جلوگیری از ابتلا به ویروس در برخی مکان‌ها الزامی است،‌ بسیاری از خانه‌ها ضمن این‌که سیستم گرمایشی را زیاد می‌کنند، دریچه‌ها را نیز باز می‌گذارند و این مساله یکی دیگر از عوامل افزایش مصرف گاز است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب انرژی گاز در استان قم مصرف شده است.

نصیری با بیان این‌که قطعی برق ارتباطی به شرکت گاز و افزایش مصرف ندارد، بیان کرد:‌ افزایش مصرف در نیروگاه‌های گاز نیز هیچ ارتباطی به قطعی برق ندارد و بر اساس قراردارد با این نیروگاه‌ها، ‌در صورت افزایش مصرف گاز،‌ نیروگاه‌ها باید از سوخت مایع استفاده نمایند؛‌ زیرا اولویت با بخش خانگی است.

وی ادامه داد: همچنین مصرف گاز در صنایع عمده مثل نیروگاه‌ها، ‌کارخانه‌های سیمان و فولاد در پیک بار مصرف انرژی گاز محدود می‌شود تا انرژی بخش خانگی مدیریت شود.

وی با بیان این‌که ۹۹.۵ درصد خانوارهای شهری و ۹۸ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره‌مند هستند،‌ گفت: نرخ کل خانوارهای شهری و روستایی بهره‌مند از انرژی گاز در استان ۹۸.۵ درصد است.

وی افزود: روستاهایی که بر اساس آمار نفوس و مسکن سال ۹۵،‌ حداقل ۲۰ خانوار داشته باشند و سرانه اجرای گازرسانی به ازای هر خانوار بیش از ۱۲۰ میلیون ریال نباشد،‌ قابلیت گازرسانی دارد که بر این اساس در استان قم به ۱۶۱ روستا گازرسانی شده است.

نصیری ادامه داد: حدود هشت روستا در استان این قابلیت را ندارد؛ ولی مکاتبه انجام شده و پیگیر هستیم تا تمهیدات لازم را برای گازرسانی به این روستاها محقق نماییم.

وی گفت: ۶۴ کیلومتر خط انتقال گاز در استان انجام شده که معادل ۰.۱ درصد خطوط انتقال گاز کشور است.

وی با اشاره به این‌که‌ تعداد علمک‌های گاز نصب‌ شده ۱۷۷ هزار و ۵۵۰ علمک است، افزود: تعداد مصرف‌کنندگان گاز ۳۹۳ هزار و ۵۷۱ مشترک در بخش خانگی، ‌۲۴ هزار و ۴۲۳ مشترک در بخش تجاری و عمومی و سه هزار و ۹۲۸ مشترک نیز در بخش صنعت و یک نیروگاه در استان قم است.

مدیرعامل شرکت گاز قم اضافه کرد: گازرسانی به ۱۴ شهرک صنعتی، سه مجتمع گلخانه‌ای و ۶ محور مواصلاتی انجام شده و ۴۰ جایگاه سی ان جی در استان فعال است.

به گفته وی‌، بیش از ۹۹ درصد از کالاها، تجهیزات و ابزاری که در ایستگاه‌ها و مسیر گازرسانی شرکت گاز استان قم به کار گرفته می شود، ساخت داخل کشور است.

افتتاح طرح‌های دهه فجر با یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار

وی با اشاره به طرح‌های شرکت گاز قم در دهه فجر گفت: در این ایام، طرح‌هایی با اعتبار یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری و یا کلنگ‌زنی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت گاز قم افزود: بهره‌برداری از فاز توسعه گازرسانی به منطقه آزاد سلفچگان، گازرسانی به روستای خرم‌آباد در منطقه نیزار، گازرسانی به شهرک صنعتی الغدیر با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب و گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی قم از جمله این طرح‌هاست.

وی اضافه کرد: در طرح توسعه شهرک‌های صنعتی قم نیز آغاز طرح گازرسانی به فاز ۴ شهرک صنعتی شکوهیه و فاز ۲ شهرک صنعتی محمودآباد تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید.

وی ادامه داد: ۵۵۰ میلیارد ریال بابت تامین تجهیزات این ۲ شهرک صنعتی هزینه شده است.

بهینه‌سازی موتورخانه‌های مشترکان خانگی و تجاری

وی گفت: بهینه‌سازی موتورخانه‌های مشترکان خانگی و تجاری به‌صورت رایگان انجام می‌شود؛ مشترکان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی گاز ایران به نشانی www.nigc.ir، در این طرح ثبت‌نام نمایند.

نصیری افزود: این طرح در سه بخش ایزوله‌کردن تاسیسات، تنظیم شعله مشعل برای مصرف سوخت کمتر و احداث رسوب‌گیرهای مغناطیسی موتورخانه‌ها در قالب بهینه‌سازی تاسیسات گازرسانی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: چنانچه موتورخانه‌ها قدیمی باشد و امکان بهینه‌کردن نداشته باشد،‌ مشترکان پکیج رایگان دریافت می‌کنند.

پایلوت شدن قم در طرح تجمیع صورتحساب‌های آب،‌ برق و گاز

وی همچنین گفت: طرح تجمیع صورتحساب‌های آب،‌ برق و گاز به‌صورت پایلوت در شهرک فرهنگیان استان قم در حال اجراست و متولی کار شرکت توزیع نیروی برق با همکاری شرکت گاز و شرکت آب و فاضلاب است تا یک صورتحساب واحد به مشترکان ارائه شود.

به گفته نصیری، نرم افزاری برای پوشش این طرح در حال طراحی است.

وی خاطرنشان کرد: حذف قبوض کاغذی سالانه حدود ۲۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی درپی‌دارد که البته بخشی از مشترکان استان قم که اغلب در شهرک پردیسان ساکن هستند،‌ هنوز شماره همراه خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.salaambaazaar.ir/?p=742
  • ارسال توسط :
  • 32 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ۸۰ درصد انرژی در قم از گاز تامین می‌شود بسته هستند
محل قرار گیری تبلیغات شما

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها