به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، ابوذر جمشیدوند افزود: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، ۹۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات در کشور تولید شده بود که با برنامه ریزیهای انجام شده برای استفاده از حداکثر توان تولید داخل در جهت رفع نیاز کشور، میزان تولید در ۹ ماهه امسال به دو برابر افزایش یافت.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر ظرفیت تولید مناسبی در حوزه ماشین آلات ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر، امکان تولید بیش از ۸۰ درصد انواع ماشین آلات مورد نیاز معادن در کشور وجود دارد و مهمترین ماموریت دفتر تخصصی ماشین آلات وزارت صمت تامین ماشین آلات مورد نیاز کشور در حوزه کشاورزی، ساختمانی و معادن در سطح ملی است.
جمشیدوند ادامه داد: البته با توجه به عدم تامین مناسب ماشین آلات در سنوات گذشته و نیاز انباشته در این حوزه، هنوز تا رفع نیاز کامل کشور مسیر طولانی در پیش است و بخشی از این نیاز از طریق تولید و بخشی دیگر از طریق واردات باید تامین شود.
مدیرکل دفتر تخصصی ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با اشاره به برنامه ریزیهای صورت گرفته در این وزارتخانه برای استفاده از توانمندی تولید داخل در حوزه ماشین آلات گفت: اوایل امسال کارگروهی در وزارتخانه با حضور همه ذینفعان حوزه معدن تشکیل و میزان توانمندی تولید داخل در تامین ماشین آلات معدنی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نیازسنجی انجام شده از معادن، قراردادهایی با مجموعههای تولیدی برای تامین ماشین آلات منعقد شد.
وی افزود: در حوزهای که توان تولید داخل نیز محدود بود، تصمیم گیری برای واردات متناسب با نیاز کشور انجام و مقرر شد فرایند واردات ماشین آلاتی که کمتر از ۵ سال عمر دارند، تسهیل شود.
جشمیدوند ادامه داد: از ابتدای امسال هیچ گونه درخواست و نیازی که در سطح ملی بوده رد نشده و تلاش شده تا ماشین آلات مورد نیاز از طریق تولید یا واردات تامین شود.
مدیرکل دفتر تخصصی ماشین آلات وزارت صمت با بیان اینکه ۲۶ واحد تولید ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد، ۱۵ واحد تولیدی فعالیت جدی تری دارند و با توجه به ظرفیتی که برای تولید در کشور وجود دارد، لازم است توانمندی تولید را در این حوزه توسعه داد.
وی همچنین به ضرورت افزایش عمق ساخت داخل در برخی قطعات ماشین آلات، اشاره کرد و گفت: بحث عمق ساخت داخل موضوع مهمی است و افزایش عمق ساخت داخل را با پیگیری ۲ رویکرد در دستور کار قرار داده ایم.
جمشیدوند افزود: اول آنکه با افزایش میزان عمق ساخت داخل، تعرفه قطعاتی که مورد نیاز است برای تولیدکنندگان کاهش مییابد و دوم، از طریق محدودیت واردات در قطعات، فرصت برای افزایش عمق ساخت داخل فراهم شود.
وی با بیان اینکه تلاش میکنیم زنجیره تامین ماشین آلات با توجه به صرفه اقتصادی آن در داخل انجام شود، گفت: با توجه به نیاز جدی تولیدکنندگان ماشین آلات به قطعات، اگر تیراژ تولید داخل افزایش یابد، تولید قطعات نیز صرفه اقتصادی پیدا میکند.
جمشیدوند افزود: با توجه به ماموریت دفتر تخصصی ماشین آلات وزارت صمت، چیزی به نام ممنوعیت واردات برای تامین نیاز واقعی کشور نداشته و با سرعت بیشتری نیازهای واقعی کشور در حوزه ماشین آلات را رفع میکنیم.