به گزارش پایگاه خبری سلام بازار، بهمن ضیاء مقدم با اعلام این آمار افزود: افزایش تولید موتور سیکلت به عواملی، چون افزایش قیمت خودرو، کاهش توان اقتصادی مردم برای خرید خودرو و همچنین افزایش کیفیت موتورسیکلتهای داخلی و تنوع در مدل ها، معضل ترافیک، تردد و محدودیت جای پارک برای خودروها اشاره کرد که سبب استقبال متقاضیان و خرید انواع موتور سیکلت شده است.
وی اضافه کرد: اگر قوانین و دستورالعملها تغییر نکند و روند فعلی ادامه یابد؛ پیش بینی میشود تا پایان سال حدود ۴۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت ساخته شود.
ضیاءمقدم گفت: با توجه به اینکه در ۵ سال گذشته قوانین، بخشنامهها و آیین نامههای متعددی بدون در نظر گرفتن توان تولید کننده داخلی و همچنین امکانات موجود کشور وضع و باعث تعطیلی موقت یا کامل خطوط تولید شده است، اگر دوباره قوانین و بخش نامههای جدیدی صادر نشود احتمالا با افزایش تقاضای بازار، افزایش تولید در این صنعت را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: چالشها و موانع این صنعت بیشتر ناشی از صدور قوانین، بخش نامهها و دستورالعملهایی است که بدون در نظر گرفتن شرایط موجود وضع میشود و برای تولید کننده چالشهای بسیاری ایجاد میکند که در مواقعی باعث تعطیلی واحد تولیدی میشود.
دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران ادامه داد: برخی از آیین نامه ها، قوانین و دستورالعملهایی که در مورد صنعت و تولید موتور سیکلت تصویب و به اجر گذاشته میشود بدون نظرخواهی و مشورت با متولیان و کارشناسان انجام میشود و در اجرا هم به مشکلاتی برخورد میکند.
ضیاء مقدم گفت: موضوع آلودگی هوا و نحوه اجرای قانون هوای پاک یکی از چالشهای صنعت موتور سیکلت بود که از سال ۹۷ بوجود آمد. مهمترین مشکل آن زمان اجرای آن بود، چون سی مهر ماه ۹۷ این قانون تدوین و اول آبان ۹۷ هم ابلاغ شد یعنی هیچ فرصتی برای تولید کننده داده نشد تا بتواند خودش را با این قانون هماهنگ کند.
وی افزود: البته سال ۹۶ هم ممنوعیت تولید موتور سیکلتهای کاربراتوری وضع شد و این صنعت را با چالشهای متعددی مواجه کرد.
ضیاء مقدم با بیان اینکه هم اکنون در اجرای قانون هوای پاک همچنان مشکلاتی وجود دارد گفت: اکنون که قانون ساماندهی خودرو تهیه، تدوین وابلاغ شده، امیدواریم کمکی برای صنعت موتور سیکلت و خودرو باشد و در زمینه نوسازی و اسقاط خودرو و موتور سیکلتهای فرسوده اقدامات خوبی انجام شود.
دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در خصوص تولید موتور سیکلتهای برقی هم گفت: قیمت بالای موتور سیکلت و باطری آن که تقریبا ۵۰ درصد قیمت موتور سیکلت است، و باید هر سه سال یک بار تعویض شود باعث شده تا استقبال از این موتورها زیاد نباشد.
ضیاء مقدم ادامه داد: در کشور ما عموما قشر کم درآمد از موتورسیکلت استفاده میکند ضمن اینکه خیابانهای شهرهای ایران هم شیب دار هستند که بعضی از موتور سیکلتهای برقی نمیتوانند راحت در این خیابانها تردد کنند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۷ درصد تولیدات به موتور سیکلت برقی اختصاص دارد گفت: تعداد واحدهای تولیدی موتور سیکلت ۵۶ واحد است، اما از این تعداد حدود ۳۰ کارخانه به صورت کامل فعال هستند و سایر تولیدکنندگان تقریبا نیمه فعال هستند.
دبیر انجمن صنعت موتور سیکلت ایران در پایان گفت: میزان اشتغال زایی این صنعت، در حال حاضر حدود ۱۶ هزار نفر است که در بخشهای مختلف فعالند و امیدواریم این تعداد سال آینده افزایش یابد.